dinsdag 7 juli 2015

nog repareren.
Dat gaf wel stress en een extra rit naar Ålesund om de auto weer op te halen, waar we niet helemaal mee gerekend hadden.

Op zaterdag 6 juni kwam Herman 's avonds bij ons aan, en konden we de katten en het huis aan hem overdragen, om de volgende ochtend rond vier uur te vertrekken richting Nederland.
Het was de eerste keer voor ons allebei om zo'n stuk met een caravan te rijden. Op zaterdag waren we al over de weegbrug heen geweest en hadden we de druk op de trekhaak gewogen. Alles helemaal in orde, en tweehonderd kilo over om op de terugweg weer mee naar Noorwegen te nemen,

We waren ruim op tijd bij de Color Line kade in Oslo en kregen een kamer met uitzicht over de winkelpromenade. Altijd weer grappig.
Alleen het weer was niet echt grappig, normaal is dit de rustigste boot, zelfs bij grotere golven, maar deze keer zat het ons niet zo mee. In plaats van musical kijken, was het zeeziek op bed liggen, nou ja voor mij dan, Martin is wel solidair naast me gaan liggen, en heeft al mijn kleding met de hand schoongewassen, want hier hadden we even niet op gerekend.

Bij aankomst in Kiel was alles weer rustig en reden we in 6 en een half uur naar Biddinghuizen toe. Daar konden we op een rustige camping uitpakken. Aquacentrum Bremersbergsche hoek is een jachthaven met camping. Veel van de vaste seizoensklanten zijn duits, en hebben eigen boten, surfplanken en catamarans bij de camping liggen. Gelukkig waren de meesten gewoon thuis aan het werk, dus waren we merendeels de enigen op ons veldje. Mooie en schone toiletgebouwen en verder een goed opgeruimde camping. Enige nadeel is de zandgrond.
De caravan stond ca 30 meter van het Flevomeer, dus we konden 's ochtends er zo induiken. Het water was rond de 17-18 graden toen wij er waren en erg rustig omdat de meeste seizoensgasten er gewoon niet waren. In de zomer zal het er wel drukker zijn, zowel op de camping als op het water.

We hadden een best actief programma. Als rode draad hadden we het water. We hadden een aantal zwemlessen geboekt bij Swimfantastic, een zwemcoach die les geeft in het Flevoparkbad in Amsterdam. Zij geeft les in Total Immersion, een zwemtechniek, waarbij je je lichaam op een natuurlijke manier door het water laat glijden. Zij heeft ons fantastisch geholpen.
Zelf was ik al met deze techniek begonnen, en had het blijkbaar goed opgepikt van youtube. Martin heeft in deze lessen ontzettende vooruitgang geboekt. Voor deze lessen vond hij het erg moeilijk om goed te kunnen drijven, en dat heeft hij als eerste geleerd, en daarvanuit een mooie crawl .Onze coach Marjon was erg tevreden. Wij zelf trouwens ook. Het was erg leuk om zo praktisch met iets bezig te zijn in het water. We kunnen er allebei weer een tijdje op teren.

Op dinsdag 9 juni zijn we Harderwijk gaan verkennen, koffie met vlaai gegeten, patatje oorlog bij de snackbar, de supermarkt verkennen en gewoon lekker winkelen.
Verder hebben we veel toerist gespeeld. op woensdag 10 juni zijn we na de zwemles naar Zaanse Schans gereden. Hier hebben we mooie foto's bij molens gemaakt, en zijn we met de fiets Zaanstad ingereden om het bijzondere zaanse huisjes hotel te fotograferen.

Donderdag was Martin jarig enzijn we via Ermelo naar Barneveld gereden. Eerst in Ermelo nog even bij de 1500 bierenwinkel geweest, waar Martin zich heeft verlekkerd aan bier. De rest van de vakantie heeft hij gepland welke bieren mee naar huis zouden mogen. Verder ook nog langs Hendrikx de kampeerwinkel geweest. In Barneveld hebben we met Mama vis gegeten van de markt en hebben we geholpen met de tuin aan kant maken.
's Avonds hebben we in Harderwijk gegeten bij Tennessee om Martin's verjaardag te vieren met lekkere spareribs van de grill.

Vrijdag hebben we ons open voortentfeest voorbereid, boodschappen gedaan in Harderwijk, onder andere bij de Action, waar half Nederland helemaal vol van is. Wel een heel praktische winkel. We konden er emmers kopen, voor de alternatieve koeling op de camping en een afdekzeil omdat er regen voorspeld werd voor de volgende dag.

Op Zaterdag was ons open voortentfeest. Wat een fantastische dag hebben we gehad, ook een spannende dag. De hele ochtend regende het pijpenstelen. na wat mooie dagen in de week ervoor wel even een teleurstelling, maar precies om 2 uur toen ons feest begon, was het droog.
Bas, Saskia en Malin kwamen al wat eerder lunchen en we zagen het droog worden. Ilse en Joost kwamen met de kinderen niet alleen op bezoek, die hadden de eigen caravan mee, en stonden bij ons op het veldje. Ook Tinie en John stonden op de camping met de camperbus op weg naar Noorwegen. Brigitte was wat eerder van vakantie terug en kwam met man en drie kinderen. Arnold en Ester met kinderen, Jeanette en Gert met kinderen, Mama, Gerda, Carola, Robyn, Pa en Alie kwamen en hadden tante Dinie en oom Herman meegenomen, Jose kwam nog uit het Noorden. Klaas en Rika kwamen met de hond, Jaap en Libby kwamen uit Emmeloord, al met al dus volle bak, er stond een stevige wind, maar gelukkig geen regen.  Het was een geweldige manier om iedereen even te zien!

's Zondags morgen hebben we Tinie en John nog even gedag gezegd en gezellig met Joost en Ilse koffie gedronken, met de kinderen gespeeld en natuurlijk zelf nog gezwommen. In de middag zijn we richting Den Haag gegaan, vis gegeten in de haven van Scheveningen en daarna naar de informele kerkdienst in een leuk koffiehuis, The Welsh bakstone.

Maandag lekker rustig aan gedaan, gezwommen, gesupt, langs de surfshop bij strand Horst, daar bij de Mac een McKroket en een ijsje gegeten en daarna naar Bas en Sas toegereden in Oeffelt. Het was heerlijk weer en we werden verwend met een heerlijke barbeque in de tuin.

Dinsdag was het weer tijd voor een zwemles in Amsterdam, daarna door naar de Decathlon bij de Arena, en daarna het hoogtepunt van de vakantie voor Martin. Naar Volendam, om een foto in kostuum te maken. Volendam is eigenlijk best gezellig met alle cafeetjes, en gezellige achterstraatjes. De foto maken was leuk, we werden helemaal aangekleed en mochten in een decor zitten van een ouderwetse Volendamse opkamer. Martin met kaas en jenever, ik met een bos tulpen. Dan weet je dat je echt toerist bent.

Woensdag was weer een rustige dag. We zijn lekker Elburg in geweest. Langs de smalle grachtjes in de vesting van Elburg. Natuurlijk weer vis eten als lunch.

Donderdag hadden we met mam afgesproken. we waren op tijd in Barneveld en werden door de regiotax opgehaald, via Achterveld, Leusden en Loenen aan de vecht werden we naar hartje Amsterdam gebracht, bij het Rijksmuseum. Martin heeft nu eindelijk de Nachtwacht gezien, maar de oude Fokker op de zolder van het museum vond hij toch het mooiste. We hebben veel schilderijen gezien en ook nog een stukje van de meubels van Rietveld en tijdgenoten op zolder (naast de fokker).
Na een lekkere lunch zijn we naar de rondvaartboten gegaan, Blueboat company had een leuke rondvaart voor ons. Na de rondvaart zijn we richting centraal station gelopen. Martin duwde de rolstoel en mama vertelde hoe het vroeger was. We konden de twee chinezen die er vroeger waren niet vinden, dus zijn uiteindelijk bij een Italiaans achtig restaurant beland, ook lekker.
Door een probleempje met de Regiotax (de chauffeur was ons vergeten) duurde het erg lang voordat we weer op weg naar huis waren. Maar toen wel direct terug naar Barneveld.
Het was een hele gezellige dag.

Vrijdag zette Martin me af bij Brigitte en ging hij naar zijn vader in Hoogeveen. daar hebben ze samen gezellig hele dagelijkse dingen gedaan, zoals een bezoek aan de praxis en veel koffie drinken.  Brigitte en ik, hadden een heel andere dag in Arcen, heerlijk in de bronnen, verwend met een massage en gezichtsbehandeling en daarna lekker gegeten bij een wokrestaurant. Heerlijk ontspannen en goed bijgepraat.

Op Zaterdag 20 juni was het feest van tante Geertje, ze werd 75 jaar en vierde het met de hele familie. Erg gezellig en fijn dat we erbij konden zijn. Na het feest zijn we bij pa en Alie blijven slapen, want zondag was het vaderdag. Martin heeft het ontbijt gekookt en opgediend voor ons en Arnold en Ester kwamen ook nog met Sven en Twan. Leuk om zo gewoon bij elkaar op bezoek te zijn.

In de middag vertrokken we weer richting Den Haag voor de avonddienst in de kerk, met daarop volgend eten bij Lanterna met Carola, Robyn, Trudy, Carolyn en Marc. Ook weer als vanouds.

Op maandag zijn we eerst in de stromende regen naar Loosdrecht gereden om daar een transportnet op te halen voor de sup van Martin. Daarna door naar Utrecht, Hoog Catarijne en centrum. Nieuwe kleding voor Emy, de Oil & Vinegar in en heerlijk broodje warme beenham en warm vlees aan de gracht.
Op de terugweg nog even langs het centrum van Harderwijk voor een Ijsje bij Everto, zoals aangeraden door Marcel en Marsha.

Dinsdag was weer een ander soort dag. Eerst naar het Gazelle experience centrum in Hoevelaken om electrische fietsen uit te proberen, daarna naar de volkswagen camper dealer in Amersfoort (andere kant van klaverblad) om daar eens goed te kijken en daarna door naar Wezep om nog even caravans te kijken.  Het bleef de afgelopen anderhalve week een beetje prut weer.

Op woensdag alweer de laatste zwemles, weer heel erg leuk en leerzaam. Daarna weer naar Amsterdam centrum, met de P&R vanuit de Arena. Deze keer Albert Cuijp en de Heineken experience. Van die laatste kregen we ook nog een halve rondvaart (naar hun brandshop in het centrum) aangeboden, met een zeer interessante guide (grachten waren gebouwd o.a. voor toeristen, huis van de burgemeester was verplaatst en zijn Nederlandse accent in het engels was erg grappig. Afgesloten met een heerlijke shoarma in het centrum van Amsterdam.

Donderdag was ontspandag. De hele dag naar de Zwaluwhoeve Sauna. Heerlijk ontspannen, prachtig weer, dus ook lekker in de zon gelegen. Afgesloten met een tweede bezoek aan Tennessee voor Spareribs voor Martin.

Vrijdag zin we na het zwemmen naar de Wit gegaan in Schijndel. Vouwwagens gekeken en aanhangers. Martin weet nog niet helemaal wat hij in de toekomst zou willen. Ik wel, geef mij maar een caravan. Maar goed, die kosten veel geld, en we hebben nog een goede tent, die wat jaartjes mee kan.
's Avonds aten we bij Jeanette en Gert. Gert had heerlijk Indonesisch gekookt, heel erg lekker.

Zaterdagochtend hebben we een ritje naar de bierenwinkel gemaakt en ook nog veel andere boodschappen gedaan om mee naar Noorwegen te nemen. In de middag hadden we met Mama afgesproken en zijn we samen naar het Nairac museum geweest in Barneveld, en daarna met z'n drietjes grieks gegeten.

Zondagochtend weer op tijd op voor de kerk in Den Haag. Nu een ochtend dienst, fijn om iedereen weer te zien, en fijn dat er voor ons gebeden werd.
Daarna naar Zoetermeer, om de verjaardag van Charlotte te vieren. Gezellig met de hele familie in de tuin, en een heerlijke barbeque in de zon, ondanks het gedreig van buienradar.

Maandag moesten we alweer de boel opruimen en inpakken, nog even naar Amsterdam, naar de Decathlon bij de Arena om de laatste belangrijke zwemspullen te kopen, die nog in bestelling waren, en de laatste boodschappen. Daarna de voortent mooi droog ingepakt en alles op zijn plek.

Dinsdagochtend met prachtig weer vertrokken voor de lange rit naar Hirtshals. We zijn in 1 keer doorgereden, en kwamen rond 10 uur 's avonds aan op onze vaste camping Kjul camping vlak naast Hirtshals. Er was nog precies tijd voor een bezoekje aan het strand met de ondergaande zon.

Woendagmorgen een ochtenddip in de zee, en daarna door naar de boot voor overtocht naar Noorwegen. Die avond kwamen we precies om 6 uur aan in Moi op het internaat waar het zomerkamp plaatsvond van Karate. Met die avond alweer een training.

Op donderdag was ik mee met de eerste training met de camera, de rest van de dag mochten ze het zelf uitzoeken, want ik was met Rosalien en Joyce mee naar Flekkefjord. Rosalien was jarig en we hebben heerlijk Flekkefjord bekeken en gewandeld. Urenlang geluncht en genoten van het heerlijke weer.
's Avonds waren de mannen ook uitgenodigd en hebben we heerlijk gegeten bij Rosalien en Frans thuis in de tuin.

Vrijdag tot en met zondag stonden weer in het teken van de karate, Martin trainde heel hard, en ik heb bij elkaar 4382 foto's gemaakt. Er waren weer meer dan 200 karateka's verzameld en het was erg gezellig. Er was een klein groepje uit Midt Norge, waar Martin ook bijhoord en een Nederlander uit Rognan met zijn zoon waar we het meeste mee te doen hebben gehad, maar ook veel gepraat met anderen. De uitgezochte karate foto's staan weer online op Martinphoto en de eigen vakantie foto's op hososs.