dinsdag 14 juni 2016

We hebben ook eindelijk aan Harry handel gedaan. Zo heet dat hier als je in het buitenland goedkopere boodschappen gaat doen. Er was een boel keus in de winkels in Zweden!
Op zondag gingen we naar de kerk in Oslo.

3 weken later hadden we een "cruise" geboekt. Emy had in de adventskalender van de DFDS een minicruise gewonnen op de veerboot naar Kopenhagen. We zijn op donderdagavond heen gevaren, hadden op vrijdag een groot gedeelte van de dag in Kopenhagen en waren op zaterdag weer in Oslo. Martin heeft ontzettend genoten, hij is de echte cruisetoerist van ons. Het eten was super, heerlijke goed verzorgde maaltijden. De rest van de boot was nog in de jaren 80 blijven hangen, maar dat maakte niets uit.
We plakten er in Oslo nog een dagje aan vast, zodat we daar op zaterdag lekker uit eten konden en op zondag naar de kerk.

Emma, mocht eind maart uit de stalling. Martin is meteen met haar aan het werk gegaan, en kreeg met de gerepareerde electromotor, de koelkast direct aan de praat. Hij heeft ook de koelvloeistof gerepareerd, zodat de temperatuurmeter van de motor en het aanslaan van de ventilators in de motor het weer doen. Hij is nog niet door de APK, er moeten nog wat dingen gebeuren, zoals de schakelaar van de achteruitrijlampen (zit in de versnellingsbak), een remleiding vernieuwen en nog wat andere kleine dingen, maar ze rijdt goed.

Eind april zijn we met haar een lang weekend naar zweden geweest. Het was nog erg koud, maar lekker om er uit te zijn, we zijn rond het meer Vâners heen gereden, hebben op twee Nederlandse campings gestaan en weer lekker gewinkeld. 's Nachts hadden we het dak maar dicht om warm te blijven, en de laatste nacht, toen we in Oslo stonden, waren we heel blij dat de kachel het zo goed deed, we hadden zelfs sneeuw buiten!

Eind mei hadden we alweer een lang weekend weg, deze keer naar Nederland. Emy's moeder werd 70 jaar en dat hebben we gevierd met de familie. Een fijne dag samen met iedereen ,en ook goed om even samen tijd te hebben de dag ervoor en ochtend erna. We stonden met Emma op de camping in Lunteren op de Morgenster, een leuke rustige camping voor volwassenen. Naast de camping is een veld met Wallaby's, dus je waant je even in Australie.
Emma deed het goed onderweg, wel via de veerboot Oslo Kiel, zodat we ook konden uitrusten. Op de terugweg hebben we de koelkast van Emma als vriezer gebruikt, hij kan zelfs tot -16! en dat werkte. Op de boot in de vriezer op het dek. Heerlijk om weer kroketten in de vriezer te hebben thuis.

Twee weken daarna zaten we alweer in Nederland. Deze keer met het vliegtuig. Heen op zaterdagochtend met het vliegtuig van 6.30 uit Ålesund en terug op zondagavond met het vliegtuig van 20.50 uit Amsterdam. Nu vierden we de 50ste verjaardag van Martin's zus Josephine. Zaterdag avond was het grote feest, en de jarige had het goed naar haar zin!

Martin is met het werk nog 2 dagen in Hvaler geweest voor cursus, veiligheids cursus van Statoil/Circle K, waarbij ze ook weer op de gladde baan mochten rijden.

Emy werkt nu 40% weer voor de kerk, en heeft daar genoeg om haar bezig te houden. Verder probeert ze te werken aan haar Master opgave, maar dat gaat nog niet zo snel. Hopelijk komt er binnenkort weer wat meer ruimte in het hoofd dat dat makkelijker gaat.

Over 9 weken gaan we pas met vakantie, dan hebben we ook oppas voor het huis, en verder zijn alle boten gereserveerd. We gaan met Emma, eerst naar Denemarken, daarvandaan via Nederland naar Engeland.

Maar voor die tijd hebben we nog een karatekamp in het zuiden van het land, waar we 6 dagen voor weg zijn in juni en in juli nog een VW bus weekend in Drammen. Dus genoeg uitjes in het vooruitzicht.