zondag 27 augustus 2017

Martin heeft keihard gewerkt. Jammer genoeg werd het dit jaar geen zwarte band voor hem, maar we hopen op volgend jaar.
We hebben weer veel mooie foto's gemaakt.

Het weekend erna hadden we een meer ontspannen weekend en reden we met Emma naar het Golsfjellet, naar de camping van Jan Kattenberg, Tubbehaugen, waar we een stamtafeltref hadden. Stamtafel de Noorderzon is een facebook groep voor Nederlanders in Noorwegen. We zijn er al jaren lid en het was leuk om een groep van het te ontmoeten.
Bij de camping ligt een meertje, waar we hebben kunnen zwemmen en suppen.
's Avonds lekker rond het kampvuur. Gewoon een goed gezellig weekend. Ook hier staan nog wat foto's van in dit album.

De twee weken daarna moesten we allebei nog even goed doorwerken. Maar met de vakantie in zicht is dat niet zo'n probleem.

Martin had precies voor de vakantie nog een werkweekend, dus ons vertrek was gepland voor maandag 24 juli.

Emma was de week ervoor nog goed nagekeken en had een nieuwe spanner voor de v-snaar en een goede service. We ontdekten ook dat Emma een achterruit sproeier heeft, die doet het nu ook. Alleen de automatische lichten aan doet het neit meer, daar moeten we binnenkort een keer naar kijken.

Op 24 juli hadden we de veerboot van Oslo naar Kopenhagen. Het was maar weer goed dat we wat extra tijd hadden uitgetrokken, want het was de dag van de grote overstromingen in Noorwegen van deze zomer en een deel van de E6 was afgesloten. De omweg was net sinds een paar maanden naar beneden gezet in snelheid, dus het ging met 60 km per uur in plaats van 90.
We kwamen uiteindelijk met genoeg tijd in Oslo aan en mochten vrij snel de veerboot op.

We hadden deze veerboot uitgekozen omdat het weinig uitmaakt in geld, maar deze een beter buffet heeft dan de veerboot naar Fredrikshaven.. En onze verwachten werden niet teleurgesteld, het was weer heerlijk. Het bed was wat minder, Emy hing scheef en Martin was ook niet geheel comfortabel.

Op dinsdagochtend wilde Martin nog even een vrachtwagenchauffeur om advies vragen over de route in Duitsland, vanwege al het werk aan de weg daar. Dat duurde iets langer dan verwacht. Dus Emy moest Emma maar de boot afrijden om erbuiten te wachten tot Martin er achter aan kwam rennen.
Toen is ze ook maar de rest van Denemarken achter het stuur blijven zitten.
Martin nam het stuur naar Rødby-Puttgarden weer over. Het werk aan de weg viel voor ons heel erg mee en om acht uut 's avonds reden we bij Martin's vader de dam op in Hoogeveen.

Op woensdagochtend was het een tripje langs verschillende autoreparatie bedrijven, maar ze konden allemaal geen goede prijsopgave doen, heel irritant. Deels snappen we het wel, maar eigenlijk zeggen ze dat ze dus niet genoeg verstand van de auto hebben om het in te kunnen schatten, na Engeland hebben we nog een paar bedrijven op de lijst staan.

We kwamen in de namiddag aan bij camperplaats Groot Westerveld in Ter Schuur, goede recensies, alleen werden we gek van de vliegen. Een eenvoudige camperplek, met een eenvoudig toilet in de schuur, direct aan de weilanden, dicht bij het dorp.
Donderdag morgen hebben we na een kilometer een stop gemaakt om heel veel vliegen uit Emma te jagen en veel dood te maken, voordat we verder konden naar Campercentrum Amersfoort, waar we een bearlock gingen plaatsen. Een bearlock is een versnellingsbak slot. Omdat Emma weinig electronische beveiliging heeft, maken we het dieven ietsje moeilijker met mechanische oplossingen.

Terwijl we moesten wachten, kwam Brigitte ons ophalen voor een paar uurtjes bij haar, Peter en de kinderen op de koffie. Het was weer heel gezellig. Leuk om de kinderen weer eens helemaal in volle pracht mee te maken. Marit maakte nog een prinsessekroon voor ons en een Olav handschoen om dingen mee te bevriezen.

Daarna moesten we door naar Den Haag, want daar hadden we een afspraak voor een nieuwe paspoort voor Martin. Dat was met een half uurtje ook geregeld en toen hadden we nog genoeg tijd voor de Wok in Wateringen.

De boot naar Engeland ging ook weer vlot, voor we het wisten was het vrijdagochtend in Harwich.
De weg rond London ging goed, geen grote problemen en we waren in de namiddag bij Eastnor Castle, waar we in het deer parc een Volkswagen weekend hadden, Camping @ the castle.
Er waren veel Volkswagen bussen en een gezellige sfeer. Faciliteiten waren basic, een rijtje festival toiletten, gevuld met blauwe vloeistof was het enige. Het gaat wel, maar niet fantastisch.
Het was niet het beste weer dit weekend, maar tussendoor was het nog regelmatig droog, zodat we bij het feestterrein konden kijken en vooral naar de bussen van anderen. Natuurlijk ook weer veel foto's gemaakt.

Zondagmiddag vertrokken we weer richting Cheltenham. Hier hadden we Briarfields gereserveerd, een nette "adults-only" camping. Hier konden we de was van de eerste week doen en even bijkomen van de festival WC's van het afgelopen weekend. Heerlijke douches en verwarmde toiletten.

Maandag gebruikten we om lekker te shoppen en geocachen in Cheltenham. 's Avonds ontdekten we een rafel aan de v-snaar van Emma en besloten de volgende ochtend eerst naar een VW werkplaats te gaan.

Gelukkig was er een goede werkplaats in de buurt van een paar winkels en geocaches aan de rand van Cheltenham, dus we hoefden ons niet te vervelen terwijl Emma een nieuwe V-snaar kreeg. Gelukkig konden we in de loop van de middag verder richting Cardiff.

In Cardiff hadden we een camping midden in de stad in een groot park. prachtige grote bomen, zoals je in Noorwegen niet ziet. 's Avonds nog lekker in het park gewandeld, eekhoorntjes gezien en het grote cricket stadion.
Woensdag morgen namen we een boot vanuit het park naar Cardiff Bay, daar hadden we kaartjes voor 11 uur bij de Doctor Who Experience. Tweede keer dat we er waren, en het was weer heel mooi. Martin vind het wel grappig, maar Emy is de echte fan. In de haven nog even naar het Torchwood aandenken (Torchwood is een spinoff van Dr Who) en daarna geluncht bij Nando's, een erg populaire kip restaurant keten. In de middag namen we de bus naar het centrum.
De rest van de dag deels in winkelcentra in het centrum doorgebracht omdat het zulk vies regenweer was. 's Avonds gegeten bij Frankie and Benny's, ons favoriete keten restaurant in Groot Brittannie. Martin kan er ontzettend van genieten! Tussen de buien weer teruggelopen naar de camping.

Donderdag morgen vertrokken we met mooie droog weer naar St Davids, het zuidwestelijkste hoekje van Wales. Hier stonden we vlak bij de kust op een eenvoudige camping, Glan-Y-Mor
Het was wel jammer dat we starten met overstroomde toiletten de eerste avond, maar de volgende ochtend hadden ze alles weer op orde.
Hier konden we heerlijk badderen in de zee, de eerste ochtend hadden we een bad van zeewater en zeewier en hadden we werkelijk over stukjes groen zitten! De tweede ochtend waren we bij iets lager tij en waren we duidelijk minder groen na ons bad.

Vrijdags was het prachtig weer, niet zo heel warm, maar wel zonnig. We hebben een aantal kilometer van het kustpad gelopen. Het was heerlijk, lekker uitwaaien, zonnetje erbij, prachtige vergezichten over zee vanaf de hoge kliffenkust. Het geeft zin om eens wat meer van dit pad te verkennen. We zijn op dit moment allebei best lekker fit. Martin heeft veel getraind het afgelopen jaar. Emy heeft wat getraind, en is ook weer 20 kg afgevallen, wat het ook allemaal lichter en makkelijker maakt. Langs het kustpad vonden we ook nog een paar mooie caches.
Vlak bij Port Clais Harbour hielden we een koffiepauze en Martin vond weer een lekkere koffie-walnoot taart.
Op de terugweg nog wat boodschappen gedaan in St David's zodat we ook nog wat te eten hadden.

Op zaterdag verkenden we de Kathedraal van St David's, de kleinste van Groot Brittannie, waar ook nog een bruiloft was en de ruïnes van het Bishop's palace.
We hadden onszelf 's avonds een etentje bij de Indier beloofd. Saffron is een klein restaurantje, maar ze hadden heerlijk eten. Martin had een Duck Rogan en Emy een Badami Chicken Passandra. Beiden specialiteiten van de keuken.

Zondagochtend ging de reis door Wales weer verder naar Llyn Gwynant, een meer aan de voet van Snowdon. De camping is een echte natuurcamping, wel heel erg groot. Met rangers die verantwoordelijkheid hebben.
We hadden een mooi plekje gereserveerd voor Emma, vlak aan het water. Nog geen 20 meter om het water in te komen. Het water was wel vrij koud, rond de 15 graden, maar dat was weer warmer dan de lucht. Maar samen met veel regen, bleef het toch redelijk frisjes.

Bij Llyn Gwynant was geen mobiele dekking, zowel niet voor telefoon als voor data, dus op maandag werd het een tochtje naar Beddgelert, waar we een paar uur in een gezellig cafeetje, Caffi Glandwr Café hebben gezeten (met Wifi) want Martin kreeg ontwenningsverschijnselen.

Op dinsdag hielden we het wel de hele dag uit op de camping, daar zal ook wel de combinatie met beter weer aan hebben meegewerkt.

Na een laatste bad in Llyn Gwynant vertrokken we woensdagochtend naar Noord Wales. Eerste stop was Conwy. Hier hebben we heerlijk door het dorp geslenterd, koffie gedronken en over de stadsmuur gewandeld. Hier staat het smalste huis van Groot Brittannië aan de haven en is een prachtige oude hangbrug, een van de eerste hangbruggen met een weg er overheen.

Llandudno ligt net aan de andere kant van de rivier de Conwy. Daar gingen we op zoek naar een parkeerplaats waar Emma in/op pastte, maar die vonden we zomaar niet. Daarom besloten we een mooie rondrit te maken. We kwamen toen een bordje tegen van een tolweg en dat wekte onze interesse. Het was Marine Drive. Een weg die langs Great Orme gaat, een natuurgebied bij Llandudno. Een prachtige rit, waarbij we langs een oud kerkhof van St Tudno's kwamen met de mooiste graven. Onder andere een graf voor Ms Hotrod 1920 "The Flying Bee".

Bovenop Great Orme is een toeristische attractie. Er komt een tram boven en een kabelbaan. Het restaurant is in 20-er jaren boks stijl. We hebben er werelds grootste Fish en chips gedeelt. Geen foto van, want het was al wat later op de middag en we hadden echt hele erge honger.
Ondanks de drukte van alle mensen, gaf de top toch rust, omdat er zo'n prachtig uitzicht was.

Vlak bij Llandudno hadden we een camping gereserveerd, weer een simpele boerderij camping Tan Y Bryn, met eenvoudige voorzieningen, maar ook weer een prachtig uitzicht over de Colwyn Bay.
Heerlijk rondgewandeld naar een plaatselijk monument, een obelisk. Het is een monument van de 90-er jaren in een weiland dat is uitgeroepen tot Site of Special Scientific Interest vanwege de bloemen die er voorkomen. Het monument zelf is onder veel discussie geweest.

Donderdag hadden we een dagje in Chester. een stad die ons verraste met zijn architectuur en erg gezellige centrum. We hebben we ook nog een nieuw badpak voor Emy op de kop weten te tikken. Ook een foto gemaakt van de Eastgate clock, de tweede meest gefotografeerde klok van Groot Brittannie, na Big Ben.

In de namiddag hadden we nog een bezoekje aan de Anderson Boatlift. Martin had erover gelezen in een camper blad, en het leek ons mooi. Het is een lift uit 1875, die boten vanuit de river Weaver naar een 20 meter hoger gelegen Trent and Mersey Canal. Erg indrukwekkend om te zien hoe twee narrowboats gewoon de lucht in gaan in een bak van de lift.

In de buurt hadden we een camping gevonden, Lamb Cottage Campsite, uit hetzelfde camper blad. Weer een adults only, dus lekker rustig! Prachtige toiletvoorzieningen, waar we van genoten hebben, na 4 dagen met meer eenvoud. Bij de dames was er zelfs een zitje met mooie lederen stoelen!

Na deze luxe was het weer back to Basics met The Blackpool Breeze, een volkswagen bus weekend in Blackpool. We mochten meedoen aan de opening door de burgemeester en zijn vrouw. En kregen later in het weekend ook nog een prijs, een Award voor Emma, voor de bus die het verste weg kwam! Nu is Emma dus een Award winning car, daarmee is haar (emotionele) waarde meteen heel erg gestegen!
Het was een gezellig weekend, niet zo groot, maar echt familie gericht, leuke concerten 's avonds en gezelligheid. Het waren twee super leuke dagen, heel anders dan Camping @ the Castle of busfest waar we vorig jaar waren.

Op zondag zette we koers richting Hull. Eerst een overnachting bij Spring Valley campsite net buiten Hull. Hier werden we verwelkomd door kleinkind en kip. Het is wel een water camping, maar dit is viswater, dus daar mochten we niet in! Er is ook een kleine bar op het terrein, maar onduidelijk of die nou echt gebruikt werd, of de hobby van de eigenaar is.
Weinig wandelmogelijkheden in de buurt, maar wel vlakbij Hull.

Maandag hadden we een shopping en relax dag in Hull. Met als traditionele afsluiting voor de veerboot weer een etentje bij Frankie and Benny's
Op de veerboot hadden we een eenvoudige hut, met twee redelijke bedden, geen TV of ook maar iets aan de muur, maar goed je hoeft er ook alleen te slapen.

Dinsdagmorgen waren we weer in Nederland. In een grote regenbui het nieuwe paspoort van Martin opgehaald bij het stadhuis aan het Spui in Den Haag, en onderweg nog even langs De Wit in Schijndel om op de hoogte te blijven van de nieuwste vooruitgangen op kampeergebied.
In de namiddag kwamen we bij Saskia en Bas de straat inrijden. Daar als altijd weer warm verwelkomd en heerlijk gegeten nadat Bas uit het werk kwam. Het was weer heel erg gezellig! We zijn voor de deur blijven slapen in Emma, dus konden de volgende morgen met Saskia nog even rustig ontbijten.

Via Wageningen waar een volkswagen expert ons eindelijk wat goed advies voor Emma kon geven (vooral veel lassen) reden we naar Lunteren waar we op de Morgenster een plekje hadden gereserveerd. Deze boerderij camping is lekker dicht in de buurt van Barneveld, met goede toiletvoorzieningen en vriendelijke eigenaars. Ook een volwassene camping, dus geen kinderen.

's Middags zijn we bij Mam geweest, en lekker uit eten bij de chinees in het dorp. Altijd weer fijn om elkaar even te zien.

Donderdagmorgen gingen we via Overijssel richting Duitsland, maar we moesten nog wel even een Lunchje meepikken bij een visboer, toevallig in Dalfsen waar ook Markt was, met een goede kaasboer.

Vlak voor Kiel had Martin een natuurcamping gevonden, Naturcampingplatz Wrohe Am Westensee. Een niet al te grote camping vlak aan een meer, waar we natuurlijk weer goed gebruik van hebben gemaakt. Onze droogmolen is een belangrijk deel van het inventaris van Emma.

Vrijdag was een Kiel dagje. Weer wat geocaches gevonden en de beste lunch bij Burger bank. Heerlijke burgers, daar komen we zeker nog een keer terug.

Zaterdag moesten we nog even Kiel in om een heerlijke lunch te kopen bij Manju, de Indiër in Kiel. Die hebben we in de wachtrij voor de boot opgegeten. De Color line is altijd een gezellige boot. 's Avonds moesten we natuurlijk nog even een musical voorstelling meepikken. Altijd weer leuk om te zien.

Na een kerkdienst in St Edmunds in Oslo, reden we weer naar huis terug. In Romsdalen werden we verwelkomd door dikke regen.

Nu is het alweer een week later, de fotoalbums zijn opgeladen op internet. Ons fotoboek ligt bij de printer en de eerste werkweek hebben we weer achter de rug.
De meeste boeken en tijdsschriften hebben een plekje in huis gevonden en de nieuwe t shirts liggen schoon in de kast. Alleen de nieuwe dekbedhoezen moeten nog gewassen worden.
Dit weekend wel allebei ziek met een darmvirusje, maar hopelijk zijn we volgende week weer gewoon op de been. Het doet je weer eens beseffen hoe fijn het is om een toilet in huis te hebben.