zaterdag 27 juli 2013

Het laatste weblog is op 7 juli geschreven, toen was ik onderweg op de boot naar Engeland en Martin was nog in Noorwegen.

Op maandagochtend vroeg is Martin vertrokken vanuit Moi, om de nachttrein naar Stavanger te nemen, daar met de vliegbus naar het vliegveld en dan met het vliegtuig naar London Heathrow, waar ik hem in de loop van de middag weer kon ophalen.

Ik reed zelf vanuit Harwich naar Heathrow, even wennen aan de Engelse wegen, snelheid en het drukke verkeer, maar eigenlijk rol je er zo in. Zeker op de snelweg kan je niet aan de verkeerde kant gaan rijden, maar het is even wennen om de spiegels weer goed te gebruiken. In Noorwegen is het vaak zo rustig dat er niets te zien is, en in Engeland gebeurt er veel. Vooral als er dan files ontstaan en er ambulances langs willen en politie auto's is het handig om je spiegels goed te gebruiken om op tijd aan de kant te kunnen.

Martin had op Heathrow al boodschappen gedaan voor de avond en het ontbijt, dus we konden direct doorrijden naar de camping in Tavistock. Op deze camping zijn we vorig jaar ook gestart, maar wat een verschil met toen! Heerlijk weer, geen reden om een plekje uit de wind te zoeken, de wind maakte het juist leefbaar.

Dinsdagochtend deden we het rustig aan, lekker bij de tent ontbijten, een witte karatepakken was in de machine en nadat die was uitgehangen en uitgelegd op het gras, konden we naar Tavistock. Overdag was het eigenlijk te warm om veel te doen, dus vooral rustig aan, lekker wat schaduw zoeken.
We aten lunch bij een pub, en 's avonds lekker weer bij de tent.
Na het avondeten was het ietsje koeler en konden we eindelijk een wandeling maken, op Dartmoor zijn veel groeves, steen, tin en dergelijke, die hebben gezorgd voor het ontwikkelen van de spoorwegen en na hun sluiting een duidelijke erfenis aan de natuur hebben gegeven. De oude spoorlijnen zijn nu mooie paden, en de ruines geven een goed idee van hoeveel mensen hier vroeger hebben gewerkt.

Woensdag zijn we naar Plymouth gegaan. Lekker gewinkeld, gelunched in een warenhuis en lekker langs de kust geslenterd.

Op donderdag zijn we op zoek gegaan naar een plek om te zwemmen. En nadat we bij een ezelopvang waren geweest, zijn we naar Lydford gegaan, waar er buiten op de heide een paar mooie zwemplekjes moesten zijn.

Het was heerlijk om met het mooie weer lekker in het water van een klein riviertje te liggen. Afkoelen en de mooie natuur vanuit het water bekijken.

Vrijdag reden we naar Wales. We zijn grote fans van Andrew Peterson een Amerikaanse zanger die we voor het eerst hoorden op het Flevo festival jaren geleden. Na die tijd is hij een aantal keer in Europa geweest, maar hadden we geen kans om hem te horen. Dit jaar was hij zelfs in Noorwegen, maar zo'n 12-13 uur bij ons vandaan. Nu op vakantie was hij maar zo'n 3 uur rijden bij ons verwijderd, dus hadden we tickets besteld voor de vrijdagavond.

Rond de middag waren we in Cardiff, daar hebben we eerst bij een outdoor winkel een nieuwe koelbox gekocht, de oude kon de warmte niet aan. Nu hebben we de nieuwste Outwell die het wel goed koud houd.
Daarna door naar Cardiff Bay, waar we naar de Doctor Who experience zijn geweest. Fantastische belevenis, hoge kwaliteit en heel leuk. Zelfs Martin die niet zo heel erg gek is op de Doctor Who serie, vond het leuk.

Daarna moesten we wat eten om naar ons concert te gaan in Llantwit Major. We verwachten een redelijk grote kerk, maar het was een kleine baptisten kapel, waar zo'n 100 mensen in konden, we zaten bijna vooraan en het voelde als een prive concert. Andrew Peterson is eigenlijk het beste life, hij verteld over zijn liedjes, die vaak meer vertellingen zijn.
Het was een teleurstelling om weer te moeten vertrekken.

Op zaterdagochtend hadden we geen ontbijt, omdat we op vrijdag geen gewone boodschappen hadden gedaan. We zijn toen in Tavistock in de farriermarket bij Bob gaan ontbijten. Een echt uitgebreid Engels ontbijt. Lekker hoor, hoewel we bij de tent ook altijd wel lekker eten, maar dan moeten we het zelf klaar maken.

's Middags vertrokken we weer naar ons zwemplekje, heerlijk badderen.

Zondagochtend gingen we naar de kerk in Tavistock, er werden drie kinderen gedoopt en het was een gezellige dienst.
Na de dienst wilden we naar een caravan expositie, maar er waren alleen campers, wel hele mooie, maar niet de caravans die we wilden zien, maar we hadden wel een leuk ritje. Op de terugweg vonden we aan de andere kant van Dartmoor bij Holne bridge een nieuw zwemplekje. Hier was het ietsje dieper en konden we ook nog redelijk zwemmen.

Op maandag was het opnieuw een warme dag, dus we hebben weer de zwemspullen gepakt en zijn deze keer naar New Bridge gereden, niet al te ver van Holne Bridge, ook aan de rivier de Dart, en zijn hier lekker bij het water blijven zitten.

Eigenlijk zouden we op dinsdag vertrekken naar de Cotswolds, maar ik had een fout gemaakt met de boeking, en er was een gat van een dag, omdat de andere camping al vol was, besloten we een dagje langer in Dartmoor te blijven. Het werd een dagje Exeter, en via Torquay zijn we weer teruggereden door Dartmoor, met een pauze bij Holne Bridge om weer lekker te zwemmen, nu met onze nieuwe zwemschoenen.

Op woensdag moesten we dan wel de tent weer inpakken, heel rustig omdat het toch wel ontzettend warm was. In de loop van de middag kwamen we in Alderton op de Winchcombe camping and caravanning club aan. Hier kregen we een mooi plekje, achteraan, met uitzicht op de velden, alleen wel zo'n 400 meter van de toiletten vandaan, dus in de laatste week hebben we aardig wat kilometers achter ons gelaten voor toilet, douche en afwas loopjes.
Hier was het nog iets warmer dan op Dartmooi, maar hadden we mooi schaduw achter de tent in de avonden, dat was wel heel erg lekker.

Donderdag zijn we naar Chipping Campden gegaan, een typisch Cotswolds dorpje, we hebben het dorpje bekeken en een stukje gewandeld, erg mooi, maar ook zwaar met de warmte.
Op de terugweg zijn we nog Langs Evesham gegaan, om een zwemplekje te vinden, maar de rivieren hier zijn erg vies, en de meren zijn bijna allemaal van die vismeren, waar je niet in mag zwemmen.

Vrijdag was een cultuurdag. We zijn naar Stratford upon Avon gegaan, het geboortedorp van Shakespeare, aan de rivier de Avon. Heel gezellig, veel toeristen. We hebben een riviercruise gemaakt met een longboat en bij de pub gegeten. Lekker in het park gezeten en natuurlijk het huis van Shakespeare gezien.

Zaterdag hebben we het Blenheim Palace bezocht, weer een geboortehuis van een grote man, deze keer Winston Churchil's familiehuis. Prachtig gelegen in een groot park, waar we onze picnic hebben gegeten. Het huis zelf was ook fantastisch, erg groot en indrukwekkend.
We moesten op tijd op de camping zijn, want vandaag kwam de chippie langs op de camping en aten we dus Fish en Chips.

Zondagochtend gingen we naar de kerk in Didbrook. De dominee hield zijn preek uit zijn hoofd, heel indrukwekkend. Het koor had een hoge gemiddelde leeftijd, en liep niet zo hard meer, maar ze waren nog wel enthousiast.

Na de kerk was er een autoshow in Evesham met klassieke auto's en motoren en daarna zijn we zelf terug in de tijd gegaan, met een rit met de stoomtrein van Winchcombe naar Cheltenham.

Maandag hadden we weer een stadsdagje. We zijn op zoek naar een tablet en een nieuwe camera, maar beiden hebben we deze vakantie niet gevonden. Dus we blijven lekker verder kijken. Worcester is verder een leuke stad. We zijn naar de kathedraal geweest en hebben het oude centrum bekeken.

Nadat we weer bij de tent kwamen begon het iets te betrekken en 's nachts was het dik onweer wat overtrok, met heel veel regen. Gelukkig is onze tent gemaakt voor veel regen en onweer, dus konden we lekker rustig slapen.
De volgende dag was het wel iets minder warm, maar ook erg vochtig weer overal.

Dinsdag gingen we naar Tewkesbury, aan de rivier de Severn, heel erg mooi en in de oude stijl van de regio. De Abbey is echt de moeite van het bezoek waard. Verder hebben we in Cheltenham nog even boodschappen gedaan voor Noorwegen. Allerlei soorten bier, wat flesjes wijn en verschillende dingen in de supermarkt.

Woensdagmorgen moest de boel weer ingepakt, rustig aan, want het was weer een warme dag. In Colchester hebben we een pauze genomen, nog even langs de supermarkt voor eten voor onderweg en daarna naar Frankie en Benny's voor ons traditionele afscheidseten. We hebben ons heerlijk vol gegeten, genieten!

De overvaart was erg rustig, dus geen zeeziekte en we konden wat rondwandelen op de boot. Deze keer was het erg druk op de boot, veel gezinnen met kinderen.

We kwamen donderdag om 13 uur aan in Esbjerg en zijn direct doorgereden naar Hirtshals, waar we rond 17 uur waren. We hebben daar een afhaal pizza gehaald en zijn naar het strand gegaan. Heerlijk een paar uur op het strand doorgebracht, voor we de boot van 22.15 namen.

Nachtboten zijn geen favoriet meer, we konden allebei niet goed slapen op de 4 uur durende overtocht en toen was de rit naar huis toch wel heel erg lang.<
Maar vrijdagmorgen rond half elf waren we thuis.

Nu op zaterdagavond is de meeste was gedaan, en zijn we weer klaar om aan het werk te gaan volgende week.